Dangling Orange Hearts

Teman-teman mayaku

Rabu, 13 Februari 2013

SEWANGI CINTA ANGGERIK : BAB 6



“EHEM, ehem…”
Sampai-sampai saja di pejabat pagi itu, Noraini tak habis-habis berdehem dengannya. Hingga Suriya naik pelik. Beg tangan diletak di tempat biasa. Matanya bertentangan dengan Noraini, dengan dahi berkerut seribu.
“Ehem…” Sekali lagi Noraini berdehem. Dia tayang senyum sampai nampak gigi kat Suriya.
“Akak ni kenapa? Sakit tekak ke? Saya ada Strepsil ni.” Suriya bawa keluar sepaket Strepsil dari beg tangannya. Dia memang sentiasa ada stok Strepsil dalam beg tangan. Sekarangkan cuaca tak menentu. Tengah-tengah panas pun boleh hujan. Mana kita ni tak jatuh sakit. “Nah!”
“Eh, siapa pulak sakit tekak ni?” Tiada lagi senyuman di bibir Noraini. Suka-suka hati cakap aku sakit tekak. Huh! Protesnya di dalam hati.
“Habis tu, dari saya sampai tadi akak sibuk duk ehem, ehem. Saya ingatkan akak sakit tekak.” Suriya membalas selamba.
“Kura-kura dalam perahu, pura-pura tak tahu pulak.” Noraini berkias pula.
“Ya Allah, apa akak nak cakap dengan saya ni? Apa pulak kura-kura ni? Saya tak fahamlah kak. Saya ni student aliran IT, bukannya sastera.” Kata Suriya sambil on PC dan sebuah fail dari atas rak dia capai.
“Hmm… ni yang susah ni. Akak nak bercakap kias sikit pun tak boleh,” rungut Noraini tiba-tiba. Eh, dia jugak yang cakap berbelit, alih-alih aku yang terkena. Bebel Suriya di dalam hati.
“Habis, akak jugak yang cakap berbelit-belit. Kalau cakap straight to the point kan senang. Tak adalah pening saya nak faham soalan akak.”
“Okeylah, okeylah. Semalam kan,” kata-kata Noraini terhenti. Suriya pandang Noraini. Mata Noraini melilau memandang sekeliling ruang pejabat. Macam pencuri aje matanya itu. Liar semacam.
“Hah, semalam apa?”
“Sekejap. Okey, confirm tak ada orang. Kita-kita aje. Macam ni, semalam, akak ternampak ada sorang pekerja sini balik dengan bos besar. Akak ternampak, bukan akak saja-saja nak mengintai, okey.” Laju Noraini meluahkan kata.
Suriya terkejut. Mukanya pucat tak berdarah. Kak Ani nampak? Kecohlah satu ofis kalau macam ni. Habislah! Gerutu Suriya di dalam hati.
“Err… siapa?” Gugup Suriya bertanya.
“La, siapa lagi. Yang duduk sebelah akak ni la. Buat-buat tanya pulak.” Noraini tayang senyum kambing.
Dush! Dah terkena aku! Nak cakap apa kat akak sorang ni? Berterus-terang ke tipu akak ni? Haih, serba salah pulak aku rasa. Suriya berkata-kata di dalam hati.
“Saya? Akak buat apa kat sini semalam? Akak mengendap saya ye?” Suriya nak mengelak dari jawab pertanyaan Noraini. Sengaja dia pusing soalan ke lain.
“Eh, tak ada maknanya akak kau ni nak mengendap. Akak lalu kat depan pejabat ni semalam sebab nak pergi ambil cik abang akak kerja. Kau bukan tak tahu cik abang akak tu kerja apa. Ada faham? Hmm… so, apa cer semalam?” Mulut Noraini sudah bising. Bagai murai tercabut ekor. Yang paling tak tahan tu, soalan terakhir Noraini buat Suriya gerun. Dalam nak lari, terkena jugak dia jawab soalan tu. Haiya, nak kencing apa ni? Suriya garu pelipis yang tak gatal.
“Err… macam mana eh nak cakap. Okey, macam ni. Semalam teksi yang biasa saya naik tu tak dapat ambil saya sebab Pak Mail tak sihat. Semalam pulak saya terpaksa stay kat pejabat. Banyak sangat kerjalah akak. Mula-mula tu saya ingat awal lagi, so tak hirau sangatlah nak tengok jam. Last-last bila Kak Liza nak balik, dia tanya kenapa saya tak balik lagi. Masa tulah saya baru sedar hari dah lewat malam. Saya apa lagi, kelam-kabutlah nak balik. Keluar dari ofis, saya tunggu teksi kat bus stop kat bawah tu. Tunggu punya tunggu batang hidung teksi tak nampak. Dahlah ada sorang mamat gian kat belakang saya. Memang kecut perut masa tu. Nasib baiklah ada tuan besar tu. Kalau tak ada dia, entah pukul berapa baru saya dapat balik semalam. Macam tu je kisahnya. Tak ada apa sangat pun.” Panjang lebar Suriya bercerita. Hanya sekadar cerita yang penting-penting aje. Gila nak penuh dari A sampai Z, ada jugak yang cop dia perasan.
Wow, macam hero yang datang menyelamatkan heroin pulak. Lepas tu apa jadi?” Amboi cik kak ni, dah melebih-lebih excited!
“Apa jadi lagi? Tak ada apa-apalah kak. Dia hantar saya balik, tu aje.”
“Ala… takkan sepanjang perjalanan tu kau orang tak sembang apa-apa? Takkan senyap aje,” Noraini menyatakan rasa musykilnya. Dia memang, selagi tak puas hati selagi itu dia akan korek.
Suriya pandang tepat mata Noraini. “Kak, memang itu realitinya. Akak bukan tak kenal bos besar akak tu macam mana, dingin macam ais! Macam mana dia di dalam ofis, macam tulah dia di luar ofis,” habis memberikan jawapan, Suriya kembali menumpukan perhatian kepada kerja-kerjanya.
“Ehem, kau orang cakap pasal apa ni?” Satu suara mengejutkan mereka. Badrul!
“Tak ada apa-apalah.” Noraini cepat-cepat berlalu ke mejanya.
Mahu terhambur ketawa Suriya melihat telatah Noraini seperti lipas kudung. Suriya hanya lempar senyum segaris ke arah Badrul sebelum kembali memandang failnya. Badrul hanya menggelengkan kepala. Dia tak sempat dengar semua perbualan antara Noraini dan Suriya. Hanya hujung-hujung perbualan saja yang sempat dia dengar.

IDDIN masuk ke pejabat seperti biasa. Sejurus masuk ke dalam pejabat, insan pertama yang dia lihat ialah wajah Suriya Anggerik. Setiap kali memandang wajah itu hatinya bergetar hebat. Adalah ini cinta? Cinta? Sudah lama hidupnya sepi dari perasaan yang terdiri dari lima huruf itu. Kenangan lama tentang cinta sentiasa menggamit hati. Kenangan dikecewakan ketika menuntut di universiti dahulu benar-benar memberi tampahan hebat buatnya.
Sampai satu tahap orang menggelarnya ‘gay’ kerana melihat dari gaya dia yang langsung tak layan perempuan. Bukan dia tak nak melayan tapi dia tak mahu pisang berbuah dua kali. Cukuplah sekali disakiti. Dia tak nak menanggung kesakitan untuk kedua kalinya.
Iddin menghenyak punggung di atas kerusi di dalam biliknya. Serentak dengan itu bunyi ketukan di pintu bilik.
“Masuk!” Laungnya. “Yes, Bad?” Nampak saja kelibat Badrul yang menapak masuk perlahan-lahan, Iddin terus menyoal.
“Bos, saya nak ambil EL hari ni. Ada emergency kat rumah.” Tanpa duduk, Badrul hulur sehelai kertas kepada Iddin.
“Hal apa pulak ni?” Iddin belek kertas itu.
“Err… isteri saya tak sihat,”
“Oh. Tak sihat? Ke pregnant?” Iddin jongket kening. Tak salah tekaannya ini. Adatlah orang berkahwin. Tak sihat mungkin petanda untuk berita baik.
“Err… tak pasti lagi. Saya nak bawa dia check kat klinik dulu.”
Orait,” Iddin turunkan tanda tangan pada kertas itu.
“Terima kasih bos.” Ucap Badrul girang. Dia berkira-kira mahu melangkah keluar dari bilik itu.
“Eh, eh, nanti dulu. Apa appoiment saya hari ni?” Tak menyempat-nyempat! Sambung Iddin di dalam hati.
Langkah kaki Badrul yang mahu keluar dari bilik bosnya terhenti mendadak. “Err… Sekejap bos, saya ambil planner saya.”
Laju kaki Badrul merapati mejanya. Iddin menggelengkan kepala. Teruk penangan orang dah kahwin ni. Planner di atas meja, Badrul sambar rakus. Dia berlari anak, kembali ke bilik Iddin. Dia berdiri tegak di hadapan meja Iddin sambil tangan ligat membelek planner.
“Err… Bos, hari ni bos tak ada meeting penting. Cuma tengah hari nanti bos ada lunch dengan wakil dari syarikat Mewah Padu Holdings berkenaan sistem baru untuk syarikat mereka yang akan diguna pakai nanti.  Pihak mereka decide nak jumpa di Hotel Grand Bluewave. Selain dari tu tak ada,” ujar Badrul.
“Hmm… okey. Dah-dah, pergilah kat isteri kesayangan tu. Nanti lama pulak si dia menunggu.” Sempat Iddin mengusik Badrul.
Orait bos!” Badrul tayang sengih seperti kerang busuk sebelum bergegas keluar dari bilik majikannya.
Iddin menggelengkan kepala. Fail dari hujung meja dia capai dan dibelek. Meeting tengah hari ni? Takkan nak pergi sorang-sorang. Kebiasaannya dia pergi dengan Badrul. Tapi Badrul pulak ambil EL hari ni. Sedang dia berfikir-fikir, terlintas bayang satu wajah di kepalanya. Senyuman terukir di bibir. Lantas ganggang telefon dia capai. Kita ada misi penting hari ni. Misi memaksa seseorang mengikut arahannya.

DERINGAN telefon di atas meja Suriya mengganggu konsentrasinya pada kerja yang sangat-sangat banyak itu. Siapa pulak yang mengacau ni? Tak boleh ke call esok ke, petang nanti ke. Cadangan mengarut telah menjelma dibenaknya. Lambat-lambat telefon ditekap ke telinga.
“Helo,”
“Helo. Ehem. Awak sibuk tak tengah hari nanti?” Suara tuan besar menyapa telinga. Dengar saja suara Encik Iddin, badan Suriya terus tegak.
“Err… agak sibuk.” Tergagap-gagap Suriya membalas. Sambil itu matanya terpaku pada timbunan fail yang hampir-hampir memenuhi mejanya. Dia jugak yang bagi semua kerja ni, boleh pulak tanya aku sibuk ke tak. Huhu… rungut Suriya di dalam hati.
“Hmm… tak kiralah kerja awak banyak mana pun, tengah hari ni ikut saya jumpa client. Pukul 12.00 saya tunggu awak di parking lot. No more excuses. Titik.”
Klik!
Iddin pantas meletakkan ganggang telefon. Dia senyum segaris. Misinya menjadi. Hanya tunggu waktu tengah hari saja. Badan disandarkan pada belakang kerusi. Kepalanya bukan ligat memikirkan perihal kerja sekarang ni. Tapi fikirannya sudah sampai di Hotel Grand Bluewave. Berangan!
Suriya tak lepas dari memandang ganggang telefon yang telah membisu itu. Apa kes pulak pakcik ni? Demam ke? Tetiba ajak aku jumpa client. Tu bukan kerja si Badrul ke? Tapi, kenapa dia nak heret aku sama? Tu bukan kerja aku! Haila. Ganggang diletakkan kembali di tempatnya.
“Kak Ani, Bad mana ek?” Suriya pantas menyoal Noraini.
“Bad? Tadi ada je kat meja dia,” Noraini dan Suriya sama-sama pandang meja Badrul. “Eh, ke mana pulak mamat ni lesap?” Noraini menyoal pelik.
“Laa… saya tanya akak, akak tanya saya balik. Ada pulak macam tu,” Suriya menggelengkan kepala. Macam-macamlah Kak Ani ni.
Suriya menyambung kembali kerjanya. Membiarkan persoalan yang tadinya menghurung kepalanya tergantung begitu sahaja. Ah, kenapa pulak aku nak beratkan kepala dengan hal si Badrul ni?  Suriya gelengkan kepala. Fokus pada kerja, Suriya Anggerik!

4 ulasan:

  1. yeah!!! Iddin sudah memulakan langkah.. that's my man!!!

    BalasPadam
  2. hehehehehe... masa utk masuk jarum! :D

    BalasPadam
  3. macam pendek ja fieyza...hehehe..BEST, SCA ni ada kelainan la fieyza..akak suka :)) ,ada lawak baca pun senyum macam kerang busuk juga....tahniah fieyza, teruskan usaha..caiyok..caiyok..caiyok nak bab 7 pula..kui..kui..kui

    alongnani

    BalasPadam
  4. alhamdulillah... penulis mesti mencari kelainan untuk memikat pembaca kan.. hehehe.. terima kasih banyak2 kak... untuk permintaan akak, bab 7 minggu depan pulak ye.. hehehe :D

    BalasPadam